Toen onze nieuwbouwplannen werkelijkheid werden, begonnen we al snel met filosoferen over het nieuwe magazijn. Het doel was direct duidelijk: het magazijn moet nog efficiënter en slimmer worden ingericht dan het huidige.
Enkele bottlenecks werden door ons geformuleerd:
• Veel vierkante meters nodig met/voor de stellingen
• Veel verschillende artikelen
• Voorraadhoudend voor service artikelen
• We willen geen publieke ‘winkel’ zijn
• Mensen (bedoelen we niet onvriendelijk)
De oplossing voor de meeste bottlenecks vonden we in de Kardex Shuttle: een opslagsysteem met een hoge dichtheid om te voldoen aan toepassingen in verschillende sectoren. De Shuttle is eigenlijk een ‘slimmere’ versie van de bekende paternoster. Het grote verschil? De toepassing van lades in plaats van ‘vaste’ bakken.
Het systeem van de Kardex Shuttle scant van alle materialen/producten de hoogte en het gewicht. Op basis hiervan wordt er een beschikbare plaats gezocht. Op deze manier zijn we niet afhankelijk van de vulhoogte van de lades. Het gewicht wordt gebuikt om de snelheid van het transportsysteem te bepalen (een lichtere lade, kan sneller dan een zware).
De Kardex Shuttle heeft een oppervlakte van slechts 9m². Wanneer we gebruik zouden maken van traditionele stellingen dan was er een vloeroppervlak nodig van maar liefst 500m². Tel uit de winst. ☺
Bijkomend voordeel: materialen blijven nu stofvrij, zijn beschermd en altijd beschikbaar voor de medewerkers.